тел.: +38 (095) 083-75-04

тел.: +38 (067) 942-31-69

e-mail: office@ire.kiev.ua

Замовити дзвінок >
X

    Зворотній зв'язок








    Підтверджую відправлення листа.

    Оцінка транспортних засобів в Україні

    Оцінка колісних транспортних засобів (КТС) на території України виконується за спеціальною Методикою оцінки на базі “Довідника товарознавця”, що видається щокварталу та реалізовується на платній основі. У довіднику наведено ціни на КМС, які були продані або запропоновані до продажу на території України. Тобто. КТС в Україні оцінюють за допомогою платного видання – бюлетеня автотоварознавця. Автори стверджують, що в ньому зібрані дані про всі продажі та пропозиції до продажу КТС по всій території України. Вимога використовувати платне видання – Бюлетень товарознавця – викладено у НПА «Методика оцінки КТС». І лише в окремих випадках, не пов’язаних з податками або при відсутності даних у “Бюлетені”, можна оцінювати на основі аналізу ринкових даних.
    Якщо ж оцінка виконується для оподаткування або обліку в державному підприємстві, для списання застарілих КТС тощо, необхідно користуватися цим бюлетенем автотоварознавця. Донедавна його ціна була близько 600 грн. на квартал. І хоча деякі оцінювачі стверджують, що бюлетень є непоганим для масових випадків, але для тих одиниць, які продаються рідко, ринкова вартість далека від дійсної. Особливо ці відмінності помітні для спеціалізованих КТС. Тим не менш, для масових випадків бюлетень широко використовується.

    Особливості застосування побіжного підходу до оцінки КТС

    Оцінюючи КТС оцінювачу треба враховувати марку автомобіля, модель, комплектацію, технічний стан, рік випуску, пробіг, умови, у яких авто експлуатувалося і/або зберігалося, з урахуванням цін локального ринку, де використовуватиметься авто.
    Законодавство України вимагає застосування виключно підходу порівняно із використанням цін, наведених у бюлетені. При цьому перевагу віддають ідентичним КТС, а у разі їх відсутності дозволяється використовувати аналогічні. Інформацію можна брати як у первинному, і на вторинному ринках. Під первинним маються на увазі ринок нових КТС, під вторинним – ринок КТС, які у користуванні.
    Коригування в оцінці КТС
    Для приведення аналога до об’єкта оцінки користуються коригуваннями, які враховують різницю між податками та об’єктами оцінки, з “Бюлетеня”. За твердженням авторів, коригування беруться з даних ринку, що викликає певні сумніви.
    Під ідентичними об’єктами маються на увазі КТС такої ж марки та року випуску, під аналогічними – ті, що не відповідають визначенню ідентичних.
    Для приведення об’єкта порівняння до об’єкта, що оцінюється, коригування виконуються за всіма основними параметрами, що впливають на вартість КТС.
    У разі відсутності цін дилера або виробника КТС допускається використання ринкових цін у регіоні.
    Для оцінки спеціальних, спеціалізованих КТЗ, застосовується комбінація витратного та порівняльного підходів. При цьому визначається базова вартість КТЗ, до якої додається вартість додаткового обладнання та витрат на роботи з його монтажу.
    При оцінці КТЗ, що мають пошкодження або розукомпектованих, також застосовується комбінований підхід, як і для спеціальних та спеціалізованих КТЗ.
    У разі оцінки КТЗ, вироблених індивідуально, оцінка здійснюється за витратами на їх виготовлення з подальшим коригуванням.
    Матеріальний збиток авто, пошкодженого внаслідок ДТП, визначається на основі кошторисів на витрати на відновлення КТЗ.

    Застосування витратного підходу до оцінки КТС

    Витратний підхід також використовують при оцінці:
    – Витрат на переобладнання ТЗ;
    – Витрат на відновлення КТЗ, що побували в ДТП або розукомплектованих КТЗ;
    – Витрат на індивідуально виготовлені КТС;
    – утилізації КТС з урахуванням витрат на демонтаж запчастин, що можуть бути використані.

    Облік фізичного та функціонального зносу при оцінці КТЗ

    Фізичний знос є результатом експлуатації авто. Наслідком фізичного зношування є зниження вартості КТЗ.
    Розрахунок фізизносу може здійснюватися шляхом підсумовування зносу окремих деталей та частин авто, помноженого на частку вартості кожної деталі. Також він може обчислюватись через оцінку вартості усунення пошкоджень.
    Функціональний знос авто пов’язаний із втратою вартості внаслідок того, що нові КТС мають на дату оцінки кращі характеристики функціонування КТС, що виготовляється тим самим виробником.

    Формула, що застосовується при оцінці КТЗ

    Знайдена у «Бюлетені» вартість ідентичного КТС коригується так:
    С = Сср (1 ± (ГК / 100) ± (Дз / 100)) ± Сдод
    С – вартість авто, що підлягає оцінці грн.;
    ССР – середня вартість аналогів з «Бюлетеня», грн.;
    Дз – коригування на технічний стан авто (табл. 5 Методики оцінки)
    Сдод – комплектація КТС;
    ГК – перевищення чи зниження пробігу проти середнім Сср,%.
    ССР визначається так:
    ССР = СД х К + М
    У цій формулі:
    Сд – ціна КТС залежно від терміну служби.
    М – сума податків на митниці. М не враховується, якщо автомобіль уже завезено до України.
    K – коефіцієнт впливу цін у регіоні.
    При використанні аналогів:
    ССР = Цін · Кзф · (Г / 100) х К + М
    де:
    Цн – ціна на нове аналогічне авто;
    Кзф – облік функціонального зносу;
    Р – характеризує РС аналогічного КТС,%.
    Кз – ставлення ціни КТС, знятого з виробництва, до ціни КТС базової комплектності на дату оцінки.
    Найбільш трудомісткою та безглуздою процедурою у вимогах методики оцінки КТЗ є вимога складати кошторис на ремонт старого, зношеного, невикористовуваного КТЗ для того, щоб довести, що такий ремонт є недоцільним. Ця процедура подорожчає списання КТС, які давно не використовуються, а їх оцінка може коштувати дорожче, ніж вартість утилізованого металу. У зв’язку із чим такі об’єкти повсюдно гниють на задніх дворах державних підприємств.