тел.: +38 (095) 083-75-04

тел.: +38 (067) 942-31-69

e-mail: office@ire.kiev.ua

Замовити дзвінок >
X

    Зворотній зв'язок








    Підтверджую відправлення листа.

    Ринок буксирного флоту

    Сімонова Л.М.

    Ведучий акредитований член американського товариства оцінювачів,

    заслужений член Українського товариства оцінювачів,

    Вересень, 2018 року

     
     
    Ідеологія розвитку портового господарства України, закладена в законі про морські порти, передбачає поступову передачу комерційної діяльності в морських портах в приватні руки. Йдеться і про такий важливий для портів сегменті послуг, як буксирні операції. Давайте подивимося, що являє собою буксирний флот країни.
     
    Стан буксирного флоту
     
    Якщо взяти кількісні показники, то вони більш ніж солідні – на 1 червня 2016 року, за даними Мінінфраструктури, в Україні налічувалося 96 буксирів різних типів в складі різних державних підприємств. Кількісні показники виглядають дуже переконливо. Але якщо подивитися на якісні показники, особливо буксирного флоту в складі держпідприємств, то ситуація буде зовсім іншою.

    Таблиця 2.1 Буксирний флот, обслуговуючий порти України (станом на 1.06.2016 року)

     

    Оператор

    Кіл-сть буксирів, од.

    %

    МТП

    85

    74

    АМПУ

    9

    8

    «Трансшип»

    8

    7

    «Маркони»

    5

    4

    Днепро-Бугский пор НГЗ

    4

    3

    «Укртраснафта»

    2

    2

    «Экофлот»

    2

    2

    Всего

    115

    100

    ИАЦ BlackSeaTrans
     
    Перш за все, пригнічує віковий склад цього флоту. Всього 10 судів можна назвати відносно новими – вони мають вік до 10 років, а 63 буксира мають вік понад 30 років, з них 39 можна віднести до «глибоким пенсіонерам» з віком понад 40 років.

    Таблиця 2.2. Склад Буксирного флоту держпідприємтсв України за зростанням (станом на 1.06.2016 року)

     

    Вік

    Кіл-сть буксирів, од.

    %

    До 5 років

    5

    5

    6-10 років

    5

    5

    11-20 років

    4

    4

    21-30 років

    19

    20

    31-40 років

    24

    25

    Більше 40

    39

    41

    Всього

    96

    100

    ИАЦ BlackSeaTrans
     
    У розвинених країнах такі вікові суду не використовуються, оскільки це веде до підвищеної витрати палива, підвищених витрат на ремонт та інших негативних наслідків, пов’язаних з експлуатацією старої техніки.
     
    В результаті із загального списку 96 буксирів держпідприємств на червень 2016 року в незадовільному технічному стані знаходилося 6 одиниць, вимагали ремонту 9 одиниць, перебували в стадії списання 8 одиниць, а 5 одиниць не мали реальної роботи і були виведені у відстій. Ці факти вже самі по собі свідчать про нераціональний склад цього флоту і відповідно неефективною його експлуатації.
     
    Даючи таку оцінку, треба утриматись від закидів на адресу керівників держпідприємств, оскільки вся система управління держвласністю в нашій країні немов спеціально побудована для того, щоб максимально ускладнити його нормальному функціонуванню. Це стосується і болісних багаторічних процедур списання старих суден, і обмежень із закупівлями через тендери і так далі.
     
    Але буксирний флот України застарів не лише фізично, він застарів і морально. Розміри судів світового флоту в останні роки значно зросли. У 2016 році українські порти вже відвідували контейнеровози місткістю понад 10000 TEU, довжиною понад 300 метрів з величезною парусністю. У великі порти стали заходити регулярно кейпсайз дедвейтом до 200 тис. тонн, завдовжки понад 300 метрів. Для буксирів старих типів не вистачає ні потужності, ні маневреності, щоб обслуговувати такі судна.
     
    Якщо проаналізувати потужності наявного буксирного флоту держпідприємств, то виявиться, що 40 буксирів мають потужність менше 1000 к. с. і тільки 17 – потужність понад 4000 к. с.

    Таблиця 2.3 Склад буксирів флоту держпідприємств України за потужністю (станом на 1.06.2016 року)

     

    Потужність к.с.

    Кіл-сть буксирів, од.

    %

    До 1000

    40

    42

    1000-2000

    23

    24

    2000-3000

    13

    14

    3000-4000

    3

    3

    4000-5000

    5

    5

    Більше 5000

    12

    12

    Всього

    96

    100

     
    ИАЦ BlackSeaTrans
     
    А що стосується маневреності, то лише дюжина нових буксирів оснащена сучасними гвинто-керманичами колонками, що забезпечують високий ступінь маневреності.
     
    На шляху до конкуренції
     
    Портова реформа передбачає модернізацію буксирного флоту і підвищення якості його роботи шляхом формування конкурентного ринку морських буксирних послуг. Поки що цей ринок перебуває в початковій стадії. Найважливішим фактором його формування стало припинення держрегулювання вартості буксирних послуг після вступу в силу в 2013 році закону про морські порти України.
     
    Сьогодні в якості суб’єктів ринку фігурують 13 держпідприємств морських торговельних портів, буксири є у Адміністрації портів України і держкомпанії «Укртранснафта». Нагадаємо, формально в їх активі значилося на літо 2016 року близько сотні буксирів. Учасниками ринку виступають також приватні компанії «Трансшип», «Марконі», Миколаївський глиноземний завод, «Екофлот», але в їх активі поки близько двох десятків буксирів.
     
    Можливі результати реформи
     
    Якщо в країні не трапиться кардинального розвороту політики щодо морських портів і намічена реформою передача комерційної діяльності в морських портах в приватні руки станеться, до чого це призведе?
     
    Що стосується буксирів, це призведе і вже призводить до зростання конкуренції серед буксирних підприємств, на жаль, не завжди цивілізованою. Конкуренція призведе до зниження вартості наданих ними послуг. На думку ряду експертів, зниження може скласти від 30% до 40%. Така тенденція, звичайно, засмутить самі компанії, але об’єктивно буде одним з факторів підвищення конкурентоспроможності наших портів.
     
    З іншого боку, це призведе до помітного скорочення числа старих і малопотужних буксирів. Натомість ринок почне наповнюватися меншим числом більш потужних і маневрених сучасних буксирів.
     
    Цей процес, як не сумно, буде супроводжуватися скороченням робочих місць, але при цьому підвищенням продуктивності праці та якості послуг, що надаються. Звичайний шлях, який пройшло безліч портів цивілізованих країн.
     
    В таблиці 2.4 наведені ціни на плавзасоби, які виставлені на продаж на ринку України.

    Таблиця 2.4 Ціни на плавзасоби, які виставлені на продаж на ринку України.

     

    Посилання

    Опис з оголошення

    Місцезнаходження

    Ціна в $

    1

    https://www.olx.ua/obyavlenie/prodaetsya-stalnoy-korpus-sudna-torg-IDtc56i.html#2e662d0946

    Продается стальной корпус судна ( 14,5 м* 4,5 м) с пластиковой надстройкой, с возможностью достройки или переоборудования в судно с другим назначением (рыбак, яхта или др.) Многоцелевой катер, глиссирующего типа .предназначен для морских прогулок и перевозки пассажиров на коротких линиях в светлое время суток, а также может быть использован в экскурсионных целях.

    Миколаїв, Миколаївська область, Iнгульський

    15000

    2

    https://www.olx.ua/obyavlenie/prodam-velbot-spasatelnoe-progulochnoe-sudno-IDtCsu6.html#2e662d0946

    Продам Вельбот (спасательное, прогулочное судно) 1971 года выпуска. Материал корпуса стеклопластик. Двигатель в хорошем состоянии. Длинна: 7,5 метра, ширина: 2 метра, высота борта: 1,5 метра. Кол-во пассажиров – 10 человек. Есть место для установки паруса. Документы в наличии. Лодка продается только вместе с дополнительным оборудованием – шлюпочное оборудование 6-ти весельной шлюпки (мачта рабочая, мачта резервная, парус х\б брезент “Разрезной фок”, рея, кильблок, киль стальной до 2,5 тонн, гребной винт бронза, резервный генератор 12 в, судовая сирена 24 в, аварийный прожектор, 2 алюминиевых бачка для заборы пресной воды по 10 л, 2 гребных весла, судовой компас диаметром 150 мм, якорь “Хола” нержавейка с канатом 25 метров, 2 радиостанции “Причал” в рабочем состоянии, инструкция к дизельному двигателю, лебедка “Жак” грузоподъемностью до 5-ти тонн,
    тренога под “Жак”, домкрат 5 тонн, выхлопная труба с водным охлаждением. Судно покрыто непромокаемым брезентом на 50% площади, есть материал для 100% покрытия. Судно имеет в бортах 2 бака для дизельного топлива по 80 литров каждый. Местонахождение: г. Мариуполь.

    Харків, Харківська область, Червонозаводський

    6500

    3

    https://www.olx.ua/obyavlenie/prodaetsya-rybolovnoe-sudno-snb-40-IDBgWqi.html#2e662d0946

    Рыболовное судно. 4 район плавания, с выходом в Азовское и Черное море. Тел. 671115457 .

    Киев, Киевская область, Деснянский

    14000

    4

    https://www.olx.ua/obyavlenie/prodaetsya-buksir-dlina-sudna-16-65-m-IDudir8.html#2e662d0946

    Длина = 16,65 м Ширина 3,70 м Осадка = 0,85 м

    Год постройки = 1985 г. Валовая вместимость = 25 Дедвейт = 1.50 т

    За дополнительной информацией обращаться по телефону.

    Измаил, Одесская область, Измаильский район

    20000

    5

    https://herson.flagma.ua/buksir-o3895765.html

    Продам Буксир-ледокол. Класс Регистра О2.0. 300 л. с. Место постройки-Херсон.1979г. Дл.18,2 Шир.4,28 Выс. борта 2,55. На ходу. Сели и поехали. Документы до 2021г. Торг)

    Херсон

    65000

     

    Аналіз наведених даних свідчить про невелику пропозицію плавзасобів на ринку в Україні. Всі плавзасоби побудовані приблизно в той самий час, що і плавзасоби, які підлягали оцінці, їх вартість порівняно невисока, але вони не користуються великим попитом. Більшість плавзасобів пропонуються як розважальні плавзасоби та для використання не з метою, з якою вони були побудовані. Ця інформація дозволяє зробити висновок про недоцільність ремонту плавзасобів в поточних ринкових умовах.
     
    Іншим підтвердженням цього висновку є інформація такого характеру:
     
    Компанія GrainTransshipment LLC на судоремонтному заводі в Ізмаилі закінчує  глибоку модернізацію європейських біксирів-толкачів  PLUTUS и ZEUS[1].
     
    Уже в цьому сезоні вони під українським прапором поповнять флот компанії, збільшивши чисельність одиниць флоту. Виходу в рейс очікує також модернізована баржа «Грейн-1».
     
    В кінці 2017 року компанія GrainTransshipment LLC придбала в Європі два буксири-штовхача і приступила до модернізації. Згідно вимог Регістру PLUTUS і ZEUS матимуть клас змішаного плавання (річка-море), що значно розширить географію перевезень. Це буксири потужністю 2400 к.с., довжиною в 34,43 м, шириною 11,5 м, з осадкою 2 м.
     
    Такий тип буксирів може виконувати буксирування вантажу до 10 тис. тонн одночасно, а осадка дозволяє вивозити вантаж практично з будь-якого гирла Дніпра. Їх модернізували на підприємстві ТОВ «СП« ДУНАЙСУДНОСЕРВІС ».
     
    Наведений приклад свідчить про те, що компаніям в Україні краще закупити європейські буксири та модернізувати їх, ніж модернізувати «старі» буксири, випущені за радянських часів, тому ніяких перспектив модернізації буксири, які підлягали оцінці, не мають, оскільки навіть після модернізації не будуть відповідати сучасним вимогам.
     
    Що стосується водолазних ботів, призначених для рятування людей, то вони також не відповідають сучасним вимогам. Наприклад, вони не можуть виконувати рятувальні роботи у штормову погоду, тому більш доцільним є придбання сучасних плавзасобів, які можуть рятувати людей у шторм. Наприклад, в Одеській області з’явився перший в Україні катер для проведення рятувальних робіт під час шторму[2]. Про це повідомили в прес-службі Одеської обласної державної адміністрації.
     
    За інформацією прес-служби 25 липня біля причалу Одеського морського вокзалу відбулася урочиста церемонія вручення співробітникам Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ГСЧС) оперативно-рятувального катера типу «річка-море».
     
    За словами начальника Головного управління ДСНС в Одеській області Віктора Федорчака, аналогів такого судна в Україні досі не існує. «Всього було зроблено тільки два замовлення на виготовлення таких катерів. Одне – для Одеської області, друге – для Миколаївської. Катер призначений для аварійно-рятувальних та пошуково-рятувальних робіт. Найголовніша особливість цього судна в тому, що воно здатне виконувати свою роботу в умовах шестибального шторму  – підкреслив Федорчак.
     
    Про важливість придбання рятувального катера для ДСНС розповів і голова Одеської ОДА Максим Степанов. На його переконання, Одеська область могла б уникнути багатьох трагедій, якби мала такий плавзасіб в минулі роки.
     
    «23 жовтня 2015 під час шторму розбився катер «Іволга» в Дністровському лимані. Загинули 17 осіб. У травні 2016 року у Затоці під час купання в штормову погоду загинули чотири людини: двоє дорослих і двоє дітей. Цього можна було б уникнути. Але наші рятувальники просто не мали для цього необхідної техніки. Не було до сьогоднішнього дня. Однак я хотів би, щоб цей катер мав якомога менше приводів виходити в море », – заявив Степанов.
     
    Спеціальний аварійно-рятувальний катер типу «річка-море» був побудований на заводі в Миколаєві. Судно призначене для забезпечення аварійно-рятувальних та пошуково-водолазних робіт у внутрішніх водоймах та прибережній зоні морів. Довжина судна – 10,55 м, максимальна осадка – 0,59 м, дальність дії – до 200 миль. Судно має УКХ радіостанцію, радар, GPS-приймач, ехолот і водолазне обладнання.
     
    Екіпаж плавзасобу складається з п’яти чоловік, в тому числі трьох водолазів. Максимальна швидкість – 38 вузлів. Вантажопідйомність – 1 тонна. Судно буде базуватися в Одесі, проте працювати по всій області. Для придбання рятувального катера типу «річка-море» було виділено 760 тис. грн з обласного бюджету та 2,5 млн гривень з бюджету ДСНС України.
     
    Раніше на службі у одеських рятувальників було лише 10 катерів, які не могли вийти в море навіть при двобальному штормі. Тепер же, з початком експлуатації нового плавзасобу фахівці можуть здійснювати рятувальні роботи навіть в наймогутніші шторми.

     

    Висновок.

    1. На балансі філії «Чорноморська філія» КП «МПРС» обліковується один буксир «Аметист» – найбільший плавзасіб за своїми розмірами. Огляд ринку буксирів, наведений вище, показує недоцільність подальшої експлуатації таких плавзасобів навіть у разі їх ремонту, оскільки вони не відповідають сучасним вимогам, мають функціональний знос і не зможуть забезпечити маневреність і буксирування сучасних вантажних суден. Ринкова інформація показує, що плавзасоби, які знаходяться у працездатному стані, коштують не так вже й дорого, тому що вони не відповідають сучасним вимогам, а витрати на відновлення не здатні окупитись при їх продажу. Для компаній в Україні більш доцільним є придбання європейських буксирів та їх реконструкція.
    2. Стосовно водолазних ботів, вони також функціонально застаріли і не мають перспектив при їх реконструкції, оскільки вони не пристосовані до проведення рятівних робіт у штормову погоду і не відповідають сучасним вимогам, які висуваються до рятівних та водолазних плавзасобів.


    [1] https://ports.com.ua/articles/kak-v-izmaile-moderniziruyut-buksiry-fotoreportazh

    [2] https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-09-14-002952-c